testfiskernes side

PALLEX.DK

Dansk Design - Dansk produktion - Dansk arbejde

Pallex v/ Palle Pedersen, Landsbygaden 7, Sengeløse, 2630 Tåstrup, Dk.    E-mail: pallex@post.tele.dk    CVR:10848008

Tlf. 46 19 23 28    Mobil 22 22 37 44        Åben 9.00 - 21.00 alle ugens dage

Her kan du finde os på Facebook

Dette er testfiskernes side.

Her vil alle rapporter blive lagt ind efter hånden som de kommer.

1 : Lørdag d. 17.10.15, blev BILDE`S SPECIAL testet for første gang i Øresund.

Min faste makker Kim Frank Hemmingsen var med på denne tur.

Vi var lidt spændte på, hvad det nu var, vi skulle teste.

Vi har haft mange tanker om, hvordan det ville gå.

Ville den være hurtig nok, ville den tilte i vandet, tanker og teorier var der mange af, inden vi tog på testtur i dag.

Den blev testet på op til 30 meters dybde, strøm var der ikke meget af. Kim brugte fletline, jeg brugte nylonline.

Hvordan gik det så.

Efter dagens oplevelse med denne pirk må vi erkende, vi har at gøre med en super pirk, der er lynhurtig gennem vandet.

Vi forsøgte på alle måder at få den til at fange sin egen line. Der blev virkelig fisket med hårde træk, men det kunne ikke lade sig gøre at få den til at fange sin egen line.

Vi var lidt nervøse for, at pirkens rotation ville sno linen. Heller ikke dette skete, på trods af, at de svirvler vi brugte i dag, ikke var de bedste.

Så glæd jer venner!

Jeg tror der er noget rigtig godt der venter på jer.

2 : Rapport fra Claus Jensen

Fredag d. 30-10-2015 tog team free-time ud fra Hirtshals for at teste de nye Pirke kaldet Bilde,s Special på foranledning af fabrikanten Pallex Palles Pirke.

Vejret var gråt ,det blæste lidt og der var buler på vandet når man kom + 15 mil fra land. Vi testede første gang på 67 meter vand, og jeg var overrasket over hvor hurtigt disse 300 gr pirke susede mod bunden. Jeg slog knarren fra og satte tommelen på spolen for ikke at få overløb.

Jeg fisker normalt meget på dette sted og har aldrig, aldrig fået en pirk så hurtigt derned, kæmpe overraskelse og glæde.

Vi brugte ingen ophængere i dag grundet testen. Det skulle være med fuldstændig focus på denne pirk.

Efter en times tid gik vi længere ind under land grundet bulerne ikke blev mindre. Der testede vi pirkene med en extra løs drejning sat oven på drejningen på pirken, og vi prøvede også at sætte den løse drejning imellem pirken og trekrogen, men ingen af de 2 extra løsninger gav forbedringer eller gjorde pirken hurtigere. Den originale Bilde,s Special er absolut mit fremtids valg, når jeg skal fiske + 50 meter og der er strøm. Jeg har aldrig oplevet en af de eksisterende pirke gå så hurtigt til bunden.

Konklusion på Testen: Fantastisk Pirk, spændende design, lynhurtig.

Jeg har vedhæftet lidt billeder fra dagen, og tak til Palle

Et lille spørgsmål herfra til dig : Kunne du fange din line med den.

Claus Jensen. Nej, prøvede men kunne ikke og den skabte heller ingen problemer for linen

Følgende har lagt rapport ind :

1 : Pallex sammen med Kim Hemmingsen

2 : Claus Jensen

3 : Kaj Andersen

4 : Henrik Billmann sammen med Klaus Bårris

5 : Jesper Uldbrandt

6 : Jesper Uldbrandt

Her opdateres, når der er en testfisker der har planlagt tur på havet, hvis vejret er til det.

Så er der bedre mulighed for, at du kan følge med i det der sker.

Claus Jensen ----------- Rapport er lagt på.

Kaj Andersen ---------- Rapport er lagt på.

Henrik Billmann-------- Rapport er lagt på.

Thomas Kolmorgen ---

Niels Berwald ---------

Claus Filsø -------------

Jesper Uldbranth ------ 2 rapporter er lagt på.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3 : Rapport fra Kaj Andersen.

Test af palles Bilde pirke på ms Nemo søndag d. 1 november

Under test turen havde jeg flg. Stænger med, laver dem lige som sæt.

Sæt: 1. Sæt: 2. Sæt: 3. Kaste sæt

Stang: Edge dynamic 7,6 30 lbs Stang: Snow deeper 7,7 30 lbs Stang: Bekley catfish

Hjul: Okuma Andros 5nll Hjul: Shimano tld 20-2 speed Hjul: Saragosa sw 6000

Line: Dynabraid 0,32 = 22,4 kg Line: Har jeg desværre ikke oplysninger på Line: Har jeg deværre ikke oplysninger på

Jeg vedhæfter skema som jeg fik skipper Ivan til at udfylde på de forskellige positioner.

Vi gik af sted søndag kl. 05,00 ud fra Thyborøn, vejret helt i top. Denne tur er en 12 timers så det er ikke de store dybder vi var på, det kommer d 14 november.

Ved første stop valgt jeg sæt 1.

Her var der monteret 1 stk. blå 300 gram bilde pirk, samt 3 ophænger.

Der blev dyttet (klar til fiskeri) jeg sendte pirken mod bunden ca. 30 meter, synes den gik godt ned, da jeg kiggede på de andre 7 der var på samme side, var de ikke kommet til bunden. Så jo den er hurtig. Fik ved dette stop 3 Torsk med op, fra 2-4 kg, den ene på pirken.

Ved stop 2, vrag brugt jeg sæt 2

Grøn bilde pirk 300 gram uden 3 krog. Sammen resultat som før, var den første på bunden  Super.

Ved stop 3, brugte jeg sæt 2.

Her var vi på ca. 40 meter vand. Jeg valgte en alm 300 grams speedy pirk med et af de snoet blade på. Her synes jeg ikke der var den store forskel og mærke, vil dog sige det er jo et tungt sæt til fiskeri på så lavt vand, så giver den en chance mere på næste tur.

Derfor fra valgt jeg og teste mere med sæt 2.

Ved de næste stop skiftede jeg lidt mellem den medbragte sæt. Vil dog sige, at mit sæt op til kaste fiskeri ikke var nogen succes. Pirken var en 150 gram, brugte ingen ophænger, kun det snoet løse blad. Det sæt mærkes meget underlig på bunden, havde også flere gange hvor tre krogen på pirken have grebet fast i line over bladet, så ikke det store held med dette fra mig.

Testede en alm miljø pirk 300 gram sammen med det løseblad, jeg synes ikke der var den store forskel.

Ud fra denne første test, må jeg sige bilde pirken bare virker.

Det andet får en chance mere den 14 november på dybet vand, og med 400 til 500 grams pirke på.

Jeg vedhæfter lidt billeder fra turen, havde glemt mit nye lejetøj action kamera

Håber du kan bruge dette til noget, vil du have yderligere oplysning kan du bare ringe 

Vh

Kaj

Et lille spørgsmål herfra til dig : Kunne du fange din line med den.

Hej Palle

Nej slet ikke, det var kun på kaste stangen med den løs snoning, der gjorde det.

Bilde pirke er super

4 : Rapport fra Henrik Billmann

Tirsdag, d. 04 november 2015,

skulle Palles Pirke, special "Bilde" pirke stå sin prøve.

Turen, har hele tiden været planlagt, til at skulle gå ud på dybt vand,

men Vestkysten har ikke vist sig fra sin gode side, de dage hvor Team Biilmann kunne komme afsted.

I stedet blev det Østkysten, der skulle lægge havbund til testen.

Team Gekko, alias Klaus Bårris, blev head hunted som skipper og lagde også båd til i samme omgang,

da Klaus syntes jeg skulle prøve hans nye AMT 215.

Vi sejlede ud fra Grenå havn kl. 09.00 efter disen var lettet lidt.

Kursen blev sat mod Anholdt, hvor der ligger nogle gamle vrag, fra krigens tid...

(De måtte holde på lidt fisk).

Vandet var helt fladt, så båden fik hele håndtaget, eftersom vi havde 25 sømil foran os.

Vel ankommet efter 45 minutters sejlads, skulle slaget stå !

Palles pirk mod østkyst torsk, og det gamle vrag, loddet stod skarpt og der var fisk --- mange fisk ---

Så ned med pirken.

Klaus brugte multi hjul, og jeg brugte Penn Slamer 560.

Vi ville se, hvem der først kom til bunden.

Det gik stærkt (Meget stærkt) mod bunden, og jeg råbte til Klaus, NU ER JEG NEDE. Hvortil Klaus svarede "det er jeg også". Der var fisk på med det samme, så op igen, af med fisken, (Flotte torsk). Og ned igen, det gik sindssygt stærkt ned gennem de 35 meter vand. Igen "ned" stram op, og der var fisk igen, begge gange tog de Bilde pirken, så vi skiftede taktik.

Jeg fortsatte med samme pirk, og Klaus tog en anden model pirk, for at se, om det var et tilfælde med fangsten på pirken.

Denne gang kom jeg på bunden først, Klaus kom ca. 10 sek. senere.

Igen sagde det "BANG" på min pirk, og jeg kunne trække op igen. Klaus derimod måtte "Pirke" et par gange inden fisken var på. Faktisk var jeg på vej ned igen, da han fik fisken på. Sådan blev vi ved i 20 minutter, og der var fisk på pirken, hver gang.

Nu skulle der skiftes taktik. En snoning på, efterfulgt af 2 fod forfangs line og en Jigg.

Ville torsken falde for denne appetit vækker ? ? Efter et solidt kast med Jigg stangen efterfulgt af lidt ventetid, på at grejet kom ned gennem vandsøjlen, lavede jeg to "ryk" med stangen, igen sagde det "BANG" og igen kom der flotte torsk op.

Sådan forsatte jeg i 20 minutter, hver gang to ryk, og torsken var hjemme.

Klaus fortsatte med "Bilde" pirken. På et tidspunkt skulle han lige flytte båden lidt, i forhold til vraget. Pludseligt stod stang spidsen voldsomt ned af, vi var sikker på, at nu havde han taget vraget, men "nej" der var fisk på. Op kom en flot lange på 110 cm. Yes, det er ikke kun torsken der kan.

Nu blev vi modige.

Kunne andre fisk lokkes ? ? ?

Op med grejet, på med lidt fiskeaffald, og så flytte båden, så den lå rigtig for vraget, lige så vi kunne liste pirken ned langs siden, lidt i håb om en havkat ville blive fristet.

Klaus holdt båden fint på pladsen. Vente - Vente - Vente. "Bang", der var bid. Denne gang blev vi snydt. Det var vraget. Vi prøvede at flytte båden, så pirke kunne komme fri, men "nej". To pirke gik tabt, i vores overmodige forsøg. Øv også.

Nu havde vi efterhånden fisk nok, vi ville ikke tage for mange med ind, da vi ikke kom af den grund. Vi ville have til et par gode middage, og ikke mere.

Så kursen blev lagt mod havn. Dog var der et par andre vrag, på vej ind, dem kunne vi ligeså godt prøve. Det var det samme igen, ned med pirken, og der var fisk, ned med Jiggen og der var fisk.

Efter 4 timer på vandet, kunne vi tage båden op igen, vaske den, og køre hjemover igen, efter en vellykket tur.

Ikke sidste gang Østkysten får besøg.

Og slet ikke sidste gang, Palles ”Bilde” pirk bliver brugt.

Konklusion !

Palles ”Bilde pirk” er sindssyg hurtig ned gennem vandet, fisken syntes om den. Den er nem at håndtere, fanger ikke linen.

Samme gælder de løse snoninger ! De lokker fisken til at ”hugge”, de skaber liv foran Jiggen, og de er nemme at håndtere på en båd.

Næste forsøg herfra må blive en trolling tur, hvor snoningerne skal bruges som line belastning, samtidig med de skaber liv foran blinket / wobleren.

Fra Klaus og undertegnede, skal der lyde en stor ”TAK” til Niels Bilde og Palle for udviklingen af denne pirk. Vi er sikker på, at de afprøvede produkter har en fremtid.

Så på med handsken Palle, du skal på arbejde.

MVH

Henrik og Klaus.

5 : Rapport fra Jesper Uldbrandt

Test af palles Bilde pirke på HLF kutter, tirsdag d. 14 november 2015.

Under test turen havde jeg flg. stænger med, laver dem lige som sæt.

Stang: Hyperloop ax 70 - 20 ml shimano 20 lbs 7 fod

Hjul: shamano torium 30 hjul med en 0,18 mm flet line, kan ikke huske mærket

Vi Sejlede af sted tirsdag kl. 08,00 ud fra Helsingør havn mod Ven.

Vejret var helt ok, men det blæste ca. 8-9 meter, så vi fik en vippe tur derned, men vi havde vinden i ryggen resten af turen.

Denne tur, var en 7 timers tur til Ven, for at se om der var torsk på nogle vrag, og skulle så slutte af med fiskeri efter sild.

Ved første stop var der monteret 1 stk. Rød 300 gram bilde pirk, samt 3 ophænger et stort markel forfang.

Jeg sendte pirken mod bunden 44 meter på et vrag. Jeg synes den var meget hurtigt nede. Ham ved side af mig, havde 400 gram på og jeg ramte vraget før ham.

Efter 2 min. fiskeri sad de 3 andre på min side fast i vraget, men det gjorde jeg ikke og fik en torsk 4,7 kg. Så, man kunne godt holde bunden med 300 gram, selvom vi drev med 2,3 knob, som er super.

Ved stop 2 vrag, brugte jeg sæt 2:

Lyserød bilde pirk 300 gram, med 3 krog og samme forfang. Var først på bunden og fik nogle torsk i størrelse 2-4 kg. Den virkede ligeså godt som den røde, og var meget hurtigere nede end de andre pirke.

Ved stop 3, blå pirke på 300 gram, med et silde forfang med 5 kroge.

Her var vi på ca. 20 meter vand og det var Silde tur, hvor jeg fangede ca. 50-70 sild på forfanget ved den røde 6 bøje.

Jeg fik klart flere sild en de andre og jeg var hurtigere nede. Der drev vi 2 knob og kunne godt pirke i silde stimerne,

der var fra 10 m dybde til 17 m.

Ved stop 4, brugte jeg snoet blade og en jensen pirk på 300 gram og makelforfang med 3 kroge på, og fik ikke nogle fisk på.

Efter det sejlede vi i havn, da vinden tog til.

Vi var i havn kl. 15.

Efter dagens oplevelse med denne pirk, må vi erkende, at det er en super pirk, der er lynhurtig gennem vandet og kan godt

holde bunden, når der er strøm op til 2,5 knob. Jeg glæder mig, til at prøve den til bule fiskeri til januar og februar, hvor det

gælder om at ramme lige under båden. Jeg håber pirken kommer i 500 -700 gram udgave, for der vil jeg meget gerne havde

dem med.

Håber du kan bruge dette til noget. Vil du have yderligere oplysning kan du bare ringe/skrive.

Med venlige Hilsen

Jesper Uldbrandt

6 : Test af Jesper Uldbrandt

Test af palles Bilde`s pirke på HLF kutter, tirsdag d. 19 Januar 2016.

Under test turen, havde jeg flg. stænger med, laver dem lige som sæt.

Stang: Hyperloop ax 70 - 20 ml - shimano 20 lbs 7 fod

Hjul: shamano torium 30 hjul med en 0,18 mm flet line, kan ikke huske mærket

Vi Sejlede af sted tirsdag kl. 08,00 ud fra Helsingør havn mod Kobberværket .

Vejret var helt ok, men det blæste 5-6 meter, vi nåede kun ned til m5 bøjen og fiskede der.

Første stop der. Der lå vi resten af dagen til kl. 13.00 og så sejle vi ned til kobberværket og fiskede sild til sidst, da torske fiskeriet døde ud.

Ved første stop var der monteret 1 stk. Rød 500 gram bilde pirk, uden forfang.

Jeg sendte pirken mod bunden på 32 meters dybde. Den var på bunden på 12,7 sek.

Ved en dybde på 32,2 m tog det 12,8 sek. at rammen bunden og der var torsk efter 3 ryk I stangen.

Tredie dybde var 32,5 meter dybt og det tog 12,9 sek. og der var også fisk efter 2 ryk I stangen.

Alle tider er tager på min mobiltelefons stopur.

Ved stop 2 stop, brugte jeg sæt 2:

Lyserød bilde pirk 500 gram, med 3 krog og uden forfang.

Var først på bunden ved 32,1 meter og det tog 13,1 sek. at ramme bunden. Ved næste dyk var der 32,2 m dybt og det tog 13,2 sek at ramme bunden, og 3 gang tog det 13,1 sek. at ramme bunden på 31,5 m vand, fik lidt torsk på den pirk.

Ved stop 3, jensen på 500 gram, uden forfang .

En ganske normal jensen pirk, en af de gode gamle med grøn top . Var først på bunden ved 32,6 meter og det tog 14,6 sek. at ramme bunden. Ved næste dyk, var der 31,5 m dybt og det tog 14,2 sek. at ramme bunden og 3 gang tog det 15,1 sek. at ramme bunden på 33,5 m vand. Det døde helt på båden nu og vi fik kun få torsk I land nu .

Vi var i havn kl. 15. og der havde jeg fanget 11 torsk op til 4,7 kg.

Det kan være en stor fordel, hvis man skal ud med turbåd, at bruge bilde pirke, da den der er først ved bunden får flest fisk, eller hvis man fisker vrag eller bule fiskeri, er det en stor fordel at fiske med palle pirken.